Mønstertegning

image
Billede taget af Kasper Fladmose/ http://kasperfladmose.com/

Jeg tager denne diy på jakken i to steps, tegning af mønster, og syning en anden dag.

Jeg fandt jakken på pinterest, en som havde lavet en udførlig forklaring, ligesom denne, nu kommer den på dansk og på min måde.

Jeg har taget udgangspunkt i T-shirt mønster fra minikrea, jeg har tegnet det i størrelse 3 år, da den her jakke i tre lag svinder lidt ind. /den kunne faktisk godt have været lidt større.

image

Bagstykket er tegnet med lidt A Line i, omkring 2.5 cm i bunden. Klippes i fold.

image

Som det ses her.

Forstykket skal laves i to stykker, og det skal laves bredere end normalt da jakken lukkes med knapper og skal gå ind over hinanden.

image

Linealen viser hvor det normale mønster slutter, jeg har igen tilføjet omkring 2.5/3 cm. Det er en smagssag, de andre jakker jeg har set, har fire knapper i, så skal det gå mere ind over hinanden. Jeg kan godt lide de to knapper.

Forstykkerne skal også laves i A Line, de skal følge bagstykket.

Rundingen er lavet på øjemål, hvordan jeg synes det så fint ud.

Ærmet skal laves meget bredere end T-shirt mønsteret. På billedet holder jeg mine fingre hvor standard mønsteret går,  jeg har tegnet så bredt jeg kunne hele vejen ned.

image

Ærmet skal klippes i fold.

Hætten, har jeg valgt at lave i tre dele, fordi jeg synes det ser super fedt ud med syningen.

image

Jeg ledte i mine gemmer og fandt en jakke med sådan en hætte på, den tegnede efter, så derfor jeg har ikke link eller mønster.

I kan her se hvordan min ser ud:

image

Man kan selvfølgelig sagtens lave en todelt hætte også.

—-
Alle delene klippes ud, min jakke er lavet i tre lag, quilt, polarfleece og blomstret foer.  – indenforet er derudover strøget med vliseline fordi det var noget tynd stof.

Når jakken er klippet ud, syes den sammen, og den kan faktisk laves til vendbar meget nemt.

Syning af jakke kommer en anden dag. 💜

One thought on “Mønstertegning

Skriv et svar

