Kravekjole

image

Som lovet kommer der her en step ny step af påsætning af krave på kjole.

Man kan gøre det så sit mønster, der skal bare rettes lidt til.

-På en kravekjole som denne skal halsåbningen være mindre end på en normal kjole, så derfor skal du starte med at måle din hals/vurderer hvor bred åbningen skal være. Alternativet er at vælge et mønster, fx 2045, som er lavet til krave.

Da jeg ikke har det mønster, arbejder jeg ud fra mit eget mønster.

Efter mål af hals og ændring af mønster tegner jeg kraven med de mål jeg skal bruge, og en belægning til forstykket hvor der kommer en slids ned.

image

Belægning er tegnet efter halsen, et stykke i bredden og i længden , klippes til fold.

Kraven har jeg tegnet efter en veninde, men den findes på pinterest

image

Den her kant skal være samme mål som din halsudskæring. Klippes til fold x2.

Både på krave og belægning stryges der vliseline, jeg bruger H200.

image

På kraven syer man tittekant på delene (dette beskriver jeg ikke i dag) så har du bagefter, en færdig krave og en belægning..

Du finder midten af belægning, og midten af forstykket, og sætter disse to sammen:

image

Ret mod ret. Så måler du din slids ned, her har jeg lavet den 13 cm, det er smag og behag.

image

Nu syer du Ca 0.5 cm fra midten på begge sider og rammer ned lige i midten (se bort fra for mange streger)

image

Klip derefter lige i midten, helt ned til enden.

image

Så kan du vende din belægning ind i kjolen, presse og vupti.

Nu syer du skuldersøm sammen, ganske som du plejer

image

Du vender belægningen ud igen, finder midten på kraven og midten af bagstykket og nu sætter du kraven på. Kraven vendes omvendt af billedet her. De åbne syninger skal opad og passes sammen med den rå halskant. Beklager de lidt ringe håber virkelig i kan se jer ud af det.
Her får I nogle andre billeder, for det er næsten ikke til at se med det mønstrede stof.

image

Kraven er nålet på fra midten af bagstykket og frem, enden af kraven skal ind i mellem belægning og forstykke og syes hele vejen rundt.

image

Det kan også ses her, men lidt svært.

Når kraven er syet på, vender på belægning ind kjolen og kraven kommer på magisk vis til at sidde korrekt.

image

Nu syer du resten af din kjole som normalt.

image

Sørg for at presse kraven til, både efter tittekanter og når den er syet på.

God fornøjelse
//Aberumpensmor

Skriv et svar

